Η καλύτερη δίαιτα μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα

 

Η καλύτερη δίαιτα μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα

Η καλύτερη δίαιτα μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα

 

Όπως γνωρίζει οποιοσδήποτε έχει κάνει δίαιτα στο παρελθόν για να χάσει κιλά, υπάρχουν αμέτρητες επιλογές.

Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στη μέση μιας επαναστατικής εποχής για την κατανόηση του ανθρώπινου σώματος, και έτσι τίθεται το ερώτημα: μπορεί η νέα επιστήμη να μας πει ποιο πρόγραμμα διατροφής είναι καλύτερο για την απώλεια βάρους;

Πολλές δίαιτες προέρχονται από ένα σύστημα αξιολόγησης των τροφίμων σύμφωνα με την επίδραση που έχουν στο επίπεδο σακχάρου στο αίμα μας. Αυτός ο τρόπος χαρακτηρισμού των τροφίμων προήλθε από έρευνα με επικεφαλής τον David Jenkins στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο το 1981.

Ο Jenkins και η ομάδα του έδωσαν σε κάθε είδος τροφής μια βαθμολογία ανάλογα με το πόσο αύξησε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, με τη ζάχαρη ως σημείο αναφοράς, που βαθμολογήθηκε με 100. Κατά μέσο όρο, το μέλι σημείωσε 87, το γλυκό καλαμπόκι 59, η σούπα ντομάτας 38 και ούτω καθεξής -αυτός είναι ο γλυκαιμικός δείκτης των τροφών.

Σήμερα, κάθε πιθανό βρώσιμο πράγμα έχει αναλυθεί με αυτόν τον τρόπο και αμέτρητα πλάνα διατροφής έχουν βασιστεί σε αυτόν τον τρόπο κατάταξης των τροφίμων.

 

Η καλύτερη δίαιτα μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα

Γενικά, σε όσους θέλουν να χάσουν βάρος, συνιστάται να αποφεύγουν τροφές που προκαλούν μεγάλη αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Αλλά όλοι έχουμε συναντήσει κάποιον που φαίνεται να διατηρεί ένα υγιές βάρος ανεξάρτητα από το πόσο κέικ, σοκολάτα ή κρασί καταναλώνει.

Στις μεταξύ μας διαφορές είναι εκεί που γίνονται σήμερα ζωτικές πρόοδοι, που μας οδηγούν σε μια νέα κατανόηση του ποιο είναι πραγματικά το καλύτερο πρόγραμμα δίαιτας ή διατροφής.

  Η ακατάστατη κουζίνα αυξάνει το βάρος. Τι άλλο μας κάνει να τρώμε περισσότερο άθελά μας;

 

Το 2015, ο Eran Elinav και ο Eran Segal από Ινστιτούτο Επιστημών Weizmann στο Ισραήλ πραγματοποίησαν μια συναρπαστική μελέτη.

Συγκέντρωσαν 800 συμμετέχοντες και αντί να κάνουν μετρήσεις γλυκόζης μερικές φορές μέσα σε λίγες ώρες, όπως έγινε το 1981, μετρήθηκε το επίπεδο σακχάρου στο αίμα κάθε συμμετέχοντος κάθε 5 λεπτά για μια διάρκεια επτά ημερών, χρησιμοποιώντας έναν μικρό αισθητήρα που αναπτύχθηκε για άτομα με διαβήτη.

Εκτός από αυτό, κάθε συμμετέχων απάντησε σε ένα λεπτομερές ερωτηματολόγιο, υποβλήθηκε σε ποικίλες φυσικές αξιολογήσεις, και για όλους αναλύθηκαν τα κόπρανα για τύπους βακτηρίων που περιέχουν.

Αποδείχθηκε ότι τα επίπεδα γλυκόζης αυξήθηκαν ακριβώς σύμφωνα με τις παλαιότερες έρευνες. Αλλά το κρίσιμο ήταν ότι αυτό ίσχυε μόνο κατά μέσο όρο. Η διακύμανση από το ένα άτομο στο άλλο ήταν τεράστια.

Για κάθε τρόφιμο, τα επίπεδα γλυκόζης ορισμένων ανθρώπων αυξάνονται δραματικά, ενώ άλλα δεν φαίνεται να αντιδρούν καθόλου. Αυτό δεν μπορούσε να εξηγηθεί ως μια τυχαία διακύμανση, επειδή το ίδιο άτομο ανταποκρινόταν παρόμοια κάθε φορά που έτρωγε το συγκεκριμένο φαγητό.

Για μια μεσήλικη γυναίκα, για παράδειγμα, τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα της αυξάνονταν κάθε φορά που έτρωγε ντομάτες. Σε ένα άλλο άτομο το σάκχαρο του αίματος αυξανόταν ιδιαίτερα μετά την κατανάλωση μπανάνας.

 

Η σύζυγος του Segal, Keren, ήταν ιδιαίτερα έκπληκτη από αυτό.

Ως διαιτολόγος, είχε εκπαιδευτεί να παρέχει καθοδήγηση σε αμέτρητους ανθρώπους σχετικά με το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να τρώνε. Τώρα, ο σύζυγός της είχε στοιχεία ότι οι διατροφικές συμβουλές της μπορεί να μην ήταν πάντα χρήσιμες.

Το γεγονός ότι τα επίπεδα σακχάρου ορισμένων ανθρώπων μετά το φαγητό αυξήθηκαν περισσότερο ως απόκριση στο ρύζι παρά στο παγωτό ήταν σοκαριστικό για εκείνη. Της φάνηκε ότι μπορεί να είχε κατευθύνει μερικά άτομα που ήθελαν να αδυνατίσουν σε ένα είδος φαγητού που, αν και ωφέλιμο κατά μέσο όρο, μπορεί να ήταν λάθος για αυτούς προσωπικά.

  Αυτή είναι η σχέση που υπάρχει ανάμεσα στους υδατάνθρακες και το λίπος της κοιλιάς!

Ένας αλγόριθμος μηχανικής μάθησης (ένας τύπος τεχνητής νοημοσύνης) χρησιμοποιήθηκε για να υπολογίσει ποιοι παράγοντες έπρεπε να ληφθούν υπόψη για να δημιουργηθεί μια πιο ακριβής πρόβλεψη της απόκρισης γλυκόζης μετά το γεύμα ενός ατόμου.

Ένας παράγοντας που ξεχώρισε, μακράν ως ο πιο σημαντικός ήταν οι τύποι των βακτηρίων που βρέθηκαν στα κόπρανα των συμμετεχόντων, το μικροβίωμα του εντέρου.

 

Τί σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένα καλύτερο πρόγραμμα διατροφής από το άλλο γενικά, διότι τα πράγματα είναι προσωπικά.

Το τί συνιστά ένα υγιεινό πρόγραμμα διατροφής εξαρτάται από το ποιος το τρώει, τα γονίδιά του, τον τρόπο ζωής του, το μικροβίωμα, ίσως ακόμη και την κατάσταση του ανοσοποιητικού του συστήματος, το ιστορικό των λοιμώξεων και άλλα.

Και σε όλα αυτά η αλληλεπίδραση μπορεί να είναι εξαιρετικά περίπλοκη. Η κατανόησή μας για τις λεπτομέρειες -τι κάνει μια δίαιτα να λειτουργεί ή όχι για ένα άτομο- είναι ακόμα στα σπάργανα.

Αλλά στο εγγύς μέλλον, με τη βοήθεια αλγορίθμων ηλεκτρονικών υπολογιστών και ανάλυσης μεγάλων δεδομένων, μπορεί να υπάρξει μια επανάσταση στην επιστήμη της διατροφής και της δίαιτας.

Εάν καταστεί σαφές ότι η εξατομικευμένη διατροφή θα είχε τεράστιο αντίκτυπο στην ανθρώπινη υγεία, θα παρουσιαστεί το ερώτημα:

πρέπει η ανάλυση του αίματος και του μικροβιώματος ενός ατόμου για την παραγωγή ενός εξατομικευμένου διατροφικού προγράμματος για μια καλύτερη υγεία ή ακόμα και για απώλεια βάρους να ενταχθεί στην προληπτική υγειονομική περίθαλψη που χρηματοδοτείται από τη φορολογία;

Καθώς κάθε επιστήμη ωριμάζει, πρέπει να αναπτυχθούν νέες πολιτικές. Αυτό θα είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν αφορά ένα τόσο ζωτικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας: το τι τρώμε και πίνουμε.

  Με αυτή τη δίαιτα έχασε 17 κιλά ο Γιώργος Θεοφάνους

 

Η καλύτερη δίαιτα μπορεί να είναι διαφορετική για τον καθένα

healthyliving.gr

Αφήστε μια απάντηση